söndag 11 april 2010

Äntligen!

Nu är det på riktigt! Det finns nu, på riktigt, en liten liten tikvalp, bara 6 dagar gammal än så länge, som kommer flytta hem till mig i början av sommaren. Jag har längtat så otroligt mycket sen strax innan jul då jag bestämde att nu är det dags. För övrigt har jag längtat många många år, sedan jag var en 10-11 år gammal och inte lyckades övertala mina föräldrar att byta min allergiska syster mot en hund. Men nu kommer snart min egna lilla valp... :)

Jag märker dock att jag får tona ner min entusiasm över det hela kring min omgivning. Alla förstår inte helt "what all the fuss is about", det är ju bara en hund. Men för mig är mitt hundinförskaffandet en dröm som går i uppfyllelse, så till den grad att jag blir rörd till tårar ibland. Vissa utvalda dock, som pojkvännen och familjen, skonas inte från dagliga hundsamtal.

Just nu slukar jag allt jag kommer över som har med vovvar att göra. Jag har varit på biblioteket och lånat en hög med hundböcker för att vara säker på att jag inte missat något. Jag är fast besluten om att göra allt "rätt" från början och att vara en "calm assertive packleader" i sann Cesar Milan-anda.

Böcker i all ära, men för valpköparen idag finns bättre än så. Kika in dessa superbra klipp med de kunniga hundcoacherna;



- Gokvälls valpskola med Barbro Börjesson och valpen Lizzie

- Förkvälls valpskola med Fredrik Steen och valpen Ozzy

- Hundcoachen Fredrik Steens egna klipp (och blogg)

- Cesar Milans valptips


Med dessa bra tips och råd känns detta stora ansvar något lättare. Så nu gäller det bara att vänta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar