söndag 11 april 2010

Hundraser

När man ska skaffa hund förmanar faktaböcker och hundkunniga om att man ska tänka igenom beslutet noga och absolut inte göra impulsköp. Tyvärr verkar många hundköp ändå ske av detta slag..Det är så tråkigt att se hundar som är missförstådda och satta i fel sammanhang. På så vis känns det väldigt skönt att jag haft många många års tid till hundfunderingar meddans jag inväntat rätt tillfälle.

Personligen tycker jag rasvalet är den mest spännande delen då jag älskar de olika charmiga egenskaper raserna har. Det finns så många olika typer att välja mellan, vilket innebär väldigt goda förutsättningar att hitta en hund som passar in precis på en själv och vad man vill göra.
Jag har ändrat favortit-ras flera gånger under åren. Från början var det de mysiga familjevovvarna retriever som gällde, Golden eller helst Labrador. Denna ras var troligen förebild till alla mina otaliga hund-illustrationer, vid den tiden. När jag blev lite äldre var det Jack russel som var favorit, då "mycket hund i litet format" lockade. Jag har alltid velat ha en arbetande ras och speciellt agility har intresserat mig. Därför har jag under de senaste åren prövat finna en passande brukshund. Ett tag var det bara Border collie som gällde, sedan "Tollare" (Nova scotia duck tolling retriver.)



Men sen... hittade jag min drömhund - Australian shepherd, även kallad "Aussie"!

Precis som namnet förtäljer är det en vallhund och rasen är lik Border collien i både utseende och arbetsegenskaper. Däremot är mer mångsidig då den även haft andra uppgifter som gårdshund, förutom vallningen. Dessutom har den mycket spännande färgvariation. Efter att ha både läst en hel del om rasen och träffat flera helt underbara vovvar - är jag helt såld! Något har liksom "klickat" och jag är övertygad om att detta är rätt ras för mig.



(Bilden är lånad från Hurtta, passar på att göra smygreklam för deras snygga overaller. )

För den som vill läsa mer om denna underbara ras finns bra information på rasklubbens hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar