torsdag 16 september 2010

Stadshunden

Väl tillbaka i Göteborg verkar Älvan trivas bara fint, speciellt hemma i lägenheten där hon faktiskt får ligga i soffan bredvid matte. Det är mest jag som fortfarande surar lite över att jag inte har ett hus med trädgård så man kunde ha närmare när man ska ut.





I övrigt flyter höstdagarna på ganska snabbt.. Vi har börjat komma in i lite rutiner. Hund-ungen är själv ett par timmar på för- eller eftermiddagarna och det går bara bra. Vi har hittat nya fina promenadstigar och börjat lägga in mera lekpauser och passitivitetsträning. Miljötränat har vi en del också, åkt buss, spårvagn och även båt på älven.
Allt har gått fint, vi tränar mest på att inte hälsa på alla vi stöter på. Det börjar fungera med människor men andra hundar är fortfarande vääääldigt intressanta. Lydnadsträningen(eller vad man ska kalla det)är svårare med alla nya intryck. Vissa dagar kan gå superbra och hon verkar förstå mig helt, andra dagar verkar hon ha glömt allt och matte är inte alls speciellt intressant att lyssna på…

Det är lurigt ibland när man inte har haft hund förut, fast jag försöker lära mig så mycket som bara möjligt… Men hon är ju fortfarande liten! Nu har vi i alla fall äntligen fått besked att vi är med på hundkursen på Göteborgsavdelningens brukshundsklubb. Klubben ligger ju precis här bak i skogen så det blir förhoppningsvis väldigt bra. Fast den börjar först i oktober och tills dess har vi annat planerat.

Nu till helgen blir det utomlandssemester! Min bror, Älvans bästa människokompis, kommer och tar över både lägenheten och hund under veckan.





Visste först inte hur jag skulle göra för jag vill helst inte lämna bort min lilla vovva när hon fortfarande är liten. (eller alls för den delen!) Men bror erbjöd sig helt frivilligt och haha, han vet inte hur stor och busig hon har blivit. Han vet inte att hon;
…smyger in och tjuvar sockor ur tvättkorgen så fort hon kommer åt.
…norpar åt sig smörknivar med leverpastej på när man tittar bort.
…lägger sig på lur i skogen och anfaller när man minst anar, speciellt då hon kastat sig i lera först.
…helt plötslig får för sig att skälla ut någon som ser konstig ut, med sin ganska grova röst.
Blir nog till att köpa med något fint från resan…



Sen är även biljetter bokade till mitt kära Norrland och närmare bestämt Umeå. Jag och Älva ska åka nattåg, ganska så många timmar men med lite tur sover hon större delen av vägen.

I går var vi ute och spårade! Jag och Simon försökte lägga ett i förra veckan men det började ösregna och Älva ville mest busa. I går var jag bättre förberedd, lade tre spår medan gosan väntade i bilen. Det gick som på räls, hon kom av spåret ibland med tog snabbt upp det igen. Önskar jag hade tagit en bild på tjejen i sin fina sele och lila spårlina. Hon hittade pinnen på alla spåren och framför allt godisskålen i slutet! I dag sov hon nästan hela dagen... Oops.. :D

1 kommentar:

  1. Hon ser ut att trivas den söta cityhunden. Ha det så jättehärligt på er resa. Kram Anki

    SvaraRadera