onsdag 20 april 2011

April-news

I början på veckan var jag och Älva på Blå stjärnan och vaccinerade henne. Det gick väldigt snabbt och smidigt - hon var så duktig men märkte inget heller, för den delen! Hundar är ju inte speciellt emotionella av sig vilket underlättar när det är dags för sprutor. Fästinghalsbandet är på också så nu är vi helt redo för sommarmånaderna!

Sen satte Älva igång att löpa nu i veckan. Lite skönt känns det för antagligen är det därför hon har varit så seg och loj i det sista. Blev lite orolig och undrade var min bus-aussie tagit vägen. Men veterinären tycke ju hon var pigg och frisk. Passade på att väga henne när vi var där - 24 kg väger hon nu, min stora tjej.

Dagarna flyter på med allt härligare vårväder och det börjar redan bli riktigt grönt. I dag spårade vi lite vilket gick bra trots omständigheterna. Egentligen vill jag lägga spår oftare men helt plötsligt är det väldigt mycket djur och folk i rörelse i "våran" skog. Flera gånger har jag lagt ett spår, suttit och väntat en stund och så dyker det upp glada människor (gärna med hundar) som traskar rakt över. Sådana doftstörningar kan ju vara bra träning men kanske lite lurigt ännu. Hon gillar att spåra Älvan, absolut, och hon har helt fattat att de där pinnarna ger utdelning men hon flänger fortfarande mycket och kommer av spåret. Blir liksom inte så där totalt uppslukad.. Men det är bara att köra vidare! Trevligt har vi iaf - fikar och myser i solen, och tittar på konstiga människor med vagnar och klubbor. (Även golfarna har kommit fram nu så man får hålla lite koll)

I övrigt pysslar vi på med allt möjligt. Sen vardagslydnadskursen har jag vissa bitar jag jobbar vidare med. Inkallningen ligger i fokus just nu - något jag försummat under vintern då hon ändå håller sig i närheten hela tiden. Men nu ska det fasen sitta! Kommer hon inte - så sticker jag! Har fått ganska bra träningsverk...men det börjar fungera!

Lydnadskursen har vi varit på ett par gånger nu. Det känns bra, tycker instruktörerna är duktiga. Men jag känner att Älva är ung, yngst i gruppen också. Hon kan när hon vill. Men de andra hundarna är himla fashinerande, om inte att försöka ta sig iväg till så iaf att titta på - lääänge. Att matte är med märks knappt. Men så har ju Älva varit väldigt loj i det sista och jag har fått jobba hårt får att få henne med. Vi ska träna hemma i lugn och ro och komma på bra sätt för oss och sen fortsätta på klubben. Känner inte att jag har bråttom här utan får ta det som det kommer. Visst ska det bli kul att sätta sina kunskaper på prov sen men vi har en bra bit kvar än.

Problemet med hund är att det finns så mycket kul att göra - tiden och orken räcker inte helt till allt. Men viktigast är ju att vi har kul! Vi testar ju en del rallylydnad och agility också. Får se vad det blir vi satsar på mer framöver. Har varit lite dålig på att foto när vi grejar på men såhär ser det ofta ut såhär på kvällarna; Helt slut båda två. (Ful bild på mig men det bjuder jag på ;)

Även lek med råttan behöver man ta en paus ifrån ibland...



Häromdagen när jag kom hem till en liten askunge. Vet inte vad som varit så spännande inne i öppna spisen. Men antagligen försökte Älva se lika cool ut som sin syster Cinna.



I morgon åker jag och skruttan ut på kusten för att fira påsk med familjen. Det ska bli en härlig långhelg med goa promenader och massa mys men förhoppningvis lite lydnadsträning och kanske något spår också.

3 kommentarer:

  1. Vad söt hon är när hon nosat i spisen. En riktigt Glad Påsk till er. Kram Anki

    SvaraRadera
  2. Ja men titta nu ser man ju likheterna:) GLAD PÅSK på Er!

    SvaraRadera
  3. dags att uppdatera systeryster! //Cinna

    SvaraRadera