torsdag 29 juli 2010

Härliga hundmöten

Sommardagarna svischar förbi och snart är även juli till enda. Trots att jag jobbat en del de senaste veckorna har jag och Älvan hunnit med mycket roligt också.



Det är såå KUL att äntligen ha hund och få dela sitt intresse men även erfarenheter med likasinnade! Dessutom är det som bra träning för Älvan att få träffa på lite olika hundar, i lagom mängd. Hon älskar ju att leka och sover så gott sen. (Bra sätt att träna tålamod också innan hon får iväg och hälsa. )

Härom veckan var det dags för besök hos Anki, tillsammans med Lovisa, Anton och lilla Cinna. En super härlig dag med massa vovvar, bus och bad. Vi blev totalt 7 hundar, Ankis Demi, Siri, Vilda och Amadeus, min Älva, Lovisas Cinna och även Eva-Lena och hennes Saga kom förbi. Kameran blev glömd hemma så jag hänvisar till superfina bilder på Lovisas sida. Vilda och Saga hade blivit stora damer och hur fina som helst!



Sedan kom även Lovisa och Cinna och hälsade på här hos oss. Systrarna är så fina ihop. Först busade de bara galet och vi lyckades få dem att simma lite, sen blev det mera bus, sen matpaus och en sovstund. Tillslut småbrottades de bara så gott de orkade innan det blev dags för Lovisa och Cinna att återvända. Älva såg helt snopen ut. Var tog syrran vägen? Men sen sov hon gott och var väldigt lugn resten av dagen.





Här i grannhuset finns den engelska settern Ecco som är Älvas stora idol och hon gnäller längtansfullt när han kommer förbi. Ibland får hon ut och hälsa lite. Han är väldigt tålmodig med henne där hon svansar efter hack i häl. Tills slut brukar han dock ge sig och busa en stund med henne.





I går var jag helt ledigt och hade en väldigt härlig dag. På förmiddagen mötte jag och Älvan upp Emelie och hennes goa vovvar Summer, en Golden på 3,5 år och Polo, en irlänsk setter på 10 månader. Älvan fick lite draghjälp i koppelträningen med duktiga förebilder och sedan lekde de tok-mycket. Polo hade ju väldigt långa ben så Älvan sov en lång stund efteråt och var superlugn sen hela dagen. Jag lagade god mat då vi fick besök av min hundintresserade släkting Marianne. Hon har följt hundinskaffandet med spänning under våren och fick nu till slut träffa min lilla.


Dagen avslutades med en liten kvällstur med båten. Det har inte blivit så mycket båtåkande ändå i sommar, men Älvan är så cool i alla situationer och verkar då finna sig i allt. Hon står och kikar med tassarna på kanten och vädrar med nosen i vinden men tillslut la hon sig ner och somnade.



Vi gick nöjt och lade oss tidigt båda två. Hon sover ju inte i min säng, fast jag egentligen gärna skulle haft henne där. Men vi myser mycket under dagarna och jag passar på att kolla igenom lilla fröken så att allt står rätt till. Hon är ju så underbart go! Ligger och knorrar och myser i mitt knä. Dessutom doftar hon så väldigt gott av bäbis-hund och sommargrönska, fast hon rullar runt i smutsiga diken och andra geggiga ställen hela dagarna. När jag kryper ner i sängen vet hon att det är läggdags och piper in under där hon sen ligger och suckar nöjt. När jag vaknar ligger hon dock alltid i korgen.. Min tokiga lilla hund. Vad skulle man göra utan henne?

2 kommentarer:

  1. Gud va härlig bild på Älvan i båten!!! Snart kommer en cd på posten:)

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder. Ha det gott. Kram Anki

    SvaraRadera