tisdag 13 juli 2010

Mera valpkurs...!



Igår var det måndag igen och nytt valpkurstillfälle. Jag är mest nöjd med att få svar på funderingar jag samlat på mig under veckan. Det mesta vi tar upp, än så länge, känner jag ju igen som basic-valpkunskap med det är så bra att få upprepa dessa saker igen och att få tips på hur man ska gå tillväga. Träningen framöver blir mer hantering, gärna på bord, med massa belöning när sprallan kan hålla sig lugn och stilla en stund. Vi fortsätter med koppelträningen med det framtida målet att antigen gå fint i koppel eller få spralla på lös. Med all distraktion för en liten valp är detta lättare sagt än gjort men vi kämpar på. Vi ska även börja öva bättre på kontaktövning innan hon får iväg och nosa på skojjiga vovvar. Slutligen måste vi försöka lära oss stå, vilket jag inte helt har lyckats förklara för henne än. Jag har varit så nöjd med hur fint hon kommer till matte och sätter sig ner och kikar på mig när jag kallar på henne eller självmant. Nu känner jag mig lite som att jag målat in mig själv i ett hörn.



En annan sak som är bra med valpkursen är att även Simon tycker det är jättekul. Han och Älva teamar bra ihop och han är så stolt över henne och tycker hon är smartast av alla på kursen.(Självklart är så även fallet!) Känns skönt att kunna få koll på grundläggande vardagslydnad redan i sommar då vi ännu inte vet hur hösten kommer se ut och vilka möjligheter vi har. Det blir ju en omställning att komma tillbaka till Göteborg med en liten hund, både för oss och henne. Nu känns det som det bara kommer gå fint. Men även om jag själv står för det mesta kring Älva kommer dock både hon och jag sakna resterande flockmedlemmar och deras hjälp. Och de henne. Tråkigt att vi inte bor i samma städer i vanliga fall. Här är de övriga medlemmarna i Älvas pack under sommaren:


Gammel-husse som Älva lyssnar noga på men även gärna biter i öronen.


Co-husse (bror-Jacob) är en säker lek- och myskompis som tålmodigt lyssnat på mattes direktioner om hur detta får gå till, dvs, inte enbart på Älvas premisser även om hon är fruktansvärt söt.


Snäll-matte följer gärna med på promenad och sparar på superdelikata matrester. Fast morotsbitarna kan hon gott behålla!

Igår kväll drog världens oväder in över kusten. Vi satt och åt räkor och såg himlen bli väldigt mörkblå. Man hörde hur hörde hur det snabbt bullrade sig närmare, himlen lyste och blixtar och helt plötsligt kom världens hällregn. De var mäktigt att se. Dessutom var min Älva helt oberörd av spektaklet. Samma sak häromkvällen då någon fyrade av ett gäng födelsedagsfyrverkerier när vi precis hade somnat. Detta känns mycket bra inför framtiden!

Idag har vi gått en långpromenad i regnat, vilket inte störde min lilla prinsessa alls, tvärtom bökade hon glatt runt i dikesleran. Hon blev helt genomblöt och som ut som en raggig råtta.



Koppelträningen gick jättefint idag, kanske för att nästan ingen annan var ute och gick och det extra goda godiset, men ändå. Då blir jag så stolt. Fick beröm av kursledaren igår också som tycker vi har ett bra sätt med henne. Det är kul att höra när det är ens första hund.
Nu till veckan ser vi framemot torsdag då vi ska träffa både Lovisa och Cinna och dessutom åka och hälsa på hos Anki. Ska bli superkul! Ha det bra alla i den härliga sommaren!

2 kommentarer:

  1. Ser framemot tor¨sdag. Kram Anki

    SvaraRadera
  2. HOn ser ut att bli riktigt bortskämd av hela familjen.. precis som det ska vara :P. Såg bilderna när ni var hos Anki, dom såg verkligen ut att ha det superkul ihop syskonen.

    Ha det jättebäst!

    Mvh //Tytti och Tarrak

    SvaraRadera